2011. január 28., péntek

Religulous

"Tényfeltáró" dokumentumfilm a vallásokról, azok valóságalapjairól.
Kezdem azzal, hogy nem vagyok vallásos. Mármint nem vagyok gyakorló hívő. Ám ha feltennék a kérdést, hogy hiszek e, azt mondanám igen. Talán nem olyan értelemben, mint mások, de hiszem hogy hiszek...csak mostanában szabin vagyok...mint templomkerülő. Nem volt ez mindig így....meg vagyok keresztelve, és konfirmáltam is, azaz tanúbizonyságot tettem hitvallásomról. Azidőtájt jobban hittem a vallásban mint napjainkban, de ez változhat a jövőben.
Mindemellett nagyon kíváncsian ültem le ezen dokumentumfilm elé. Sokat hallottam már róla, tudtam mire számítsak: egy férfi, tele szkepticizmussal kérdez vallásos, mélyen vallásos embereket, papokat, szegényeket, gazdagokat, arról, hogy bizonyítsák be neki azt, hogy van Isten, hogy a vallásuk alapja megingathatatlan tény. És ezt a dolgot nagyon jól csinálja: megingathatatlan hitetlenségében.
De az arroganciája nem tetszett. Az egész riportfilm alatt olyan mesterkélt nevetés van a faszin, bárkivel bármiről beszél. Hangoztatja, hogy ő nem mondja azt hogy NEM ÍGY VAN, csak azt mondja hogy NEM TUDJA. Ehhez képest a végén mégis levonja a konklúziót, hogy aki mélyen hisz az hülye, mert azt sem tudja igazolni hogy amiben hisz az tény.
De szerintem rosszul közelítette meg a kérdést. Szerintem nem szabad a vallást tényekre bontani. Ami van és bizonyítható, abban hihetünk, ami meg nem, abban nem? Furcsa.....
Én úgy gondolom amíg egy vallás jóra tanít, addig azzal mi lenne a baj? Olyan vallásokat is megszólaltat a filmben, amik az utóbbi 50 évben alakultak....és velük akar 2000 éves tényeken vitatkozni...nem tudom....olyan érzésem volt ilyenkor, mintha ezek is csak az önigazolásához kellenének.
Olyan provokatív, és olyan tolakodó, hogy örülhet, hogy sok interjúalanya nem toszta pofán. Nekem van egy nagyon kedves muzulmán barátom. Beszélgettem már vele korábban az ő vallásukról, a kereszténységről, a hitéről, és a határairól. Érdekes, ajánlom mindenkinek amúgy, hogy próbáljon meg más kultúrájú, más vallású emberekkel beszélgetni! Mivel nekem ő a barátom, talán kicsit messzebb is mehetek a kérdéseimmel, mint ha csak egy ismeretlen kérdeznék. De tudni kell hol a határ. És a riporter ezt nagyon nem tartotta tiszteletben. Sok esetben...majd minden esetben túllőt a célon, miközben kajánul röhögcsélt, mint aki be van füvezve....mint ahogy füvezett is a filmben.
Másrészről nem kell félteni a riportban megszólaltatott sok álszentet, Jézus reinkarnációt, hitének alaptételeit kiforgatót, és a vallás tanainak útvesztőiben kiskapukat keresőket sem!!!
Élveztem amúgy a dokumentumfilmet, mert úgy gondolom, hogy tényleg úgy lehet valamiről bizonyosságot nyerni, hogy folyamatosan szkeptikusnak kell lenni. Meggyőzhetetlennek! Így a végén én mint néző vonhatnám le a konzekvenciákat, én dönthetném el, hogy kinek van igaza.... De a film szerintem átesett a ló túloldalára... Ami nem baj, én élveztem tényleg, csak azt gondolom jól is volt megvágva. Behúzott embereket a csőbe, és az egész film után az embernek olyan érzése van, hogy minden hitvallással bíró ember egy lütyadék, egy hibbant, amiért nem látja be, hogy amiben hisz, az nem létezik.
De oly sok féle vallás van....oly sok féle hit....
Kicsit gördülékenyebben is hozzáállhatott volna a témához! Mert mi van akkor ha Istent tényleg az ember teremtette? Mi van akkor ha tényleg csak kitaláció? Akkor már nem is lehetne hinni benne? Hinni abban, hogy egyszer majd minden jobb lesz? Nincs ebben semmi rossz szerintem.
Amióta az ember tudja használni az agyát, hisz. Minden kultúra hitt valamiben. És nem értem mi a jó abban, hogy megcáfoljuk a hitük tárgyát, tényét, ilyen arrogáns és durva módon.
Na de ide már a saját gondolataim véleményem is leírtam, nem a filmről beszéltem.
Összességében nekem tetszett, és mint épp nem vallásos, de alapvetően magát hívő embernek tartóként azt mondom hogy ajánlom mindenkinek! Sokszor szórakoztató, sokszor kicsit elgondolkodtató, sokszor megbotránkoztató. Érdekes.
De kár volt a végére rakni a konklúziót....ezt meg kellett volna hagynia a nézőknek. Nem mondta ki a végén, hogy bebizonyította hogy nincs semmi alapja a vallásoknak, csak úgy tekeri a szavakat, hogy az ember már érezze magát szarul, ha esetleg hisz valamiben....
Én pl szeretném hinni hogy édesanyám lát fentről....vagy akárhonnan ahol van....de remélem hogy tudja, hogy minden rendben velünk...jó érzéssel tölt el, ha hihetek ebben.
De ez is csak egy példa....mivel nem vagyok vallásos.... :)

Remélem nem írtam sok hülyeséget.... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése