2011. február 12., szombat

Cigányok

Mielőtt valaki azt hinné, valami rasszista bejegyzés következik, ki kell ábrándítsam. Egy dokumentumfilmről van szó, amit Sára Sándor Kossuth díjas operatőr készített 1962-ben, 29 éves korában.
Sára Sándor, napjainkban.
Jelenet a filmből
A "Cigányok" című dokumentumfilm, egy rövid, alig több mint 16 perces életrajzi dráma. Bemutatja a cigányság akkor helyzetét, és jövőterveiket. Tudni kell, hogy abban az időben, alig 50 évvel ezelőtt, a cigányság lélekszáma 200.000 fő körül mozgott Magyarországon. A népességük pontos számadata ma ködbe burkolózik. A Wikipédián olvasni 200.000-et, (ami elég lehetetlennek tűnik, ismervén az egy anyára jutó gyermekek számának arányát) hallani szociológusok által 5-700.000 fősre becsült népességről, sőt, a cigány értelmiség vezetők szerint az 1.000.000-t is elérheti a lélekszámuk. 
Ez utóbbit erős túlzásnak érzem azért (jelen pillanatban), több benne a politikai érdek, mint a valóságtartalom. Ha csak a fele igaz, akkor is kevesebb mint 50 év alatt megháromszorozódott a népességük, ami elég szép teljesítmény!
De térjünk csak vissza a filmre. Mindenkinek szívből ajánlom! Cigánynak, nem cigánynak, nemtől, kortól, politikai, és vallási hovatartozástól függetlenül! Teljesen más képet fest a cigányokról, mint ami a mai emberben él róluk. Manapság a téma "kényes". Senki nem nagyon mer beszélni róla. De miért nem?
Akkoriban a cigányság fő gondja az volt, hogy olyan szegények voltak, hogy még a falvakba sem tudtak bemenni lakni, külön, úgynevezett putrikban laktak. (a szónak mára már jelző értéke van)
Nem az a bajuk, hogy nem akarnak dolgozni! Hanem hogy kevés a munka, és kevés a bér! Legfőbb céljuk, kitörni a putriból, hogy házat tudjanak építeni a faluban, kenyeret tudjanak adni a családjuknak. Nem azon döbbenik meg az ember, mint napjainkban, hogy segélyért sírnak, hanem MUNKÁÉRT! Állandóra bejelentett munkahelyért, hogy ne időszakos, alkalmi munkából kelljen eltartani a családjukat.
A film nézése közben olyan érzésem volt, (és ezt most nem viccből, iróniából mondom, hanem komolyan) mintha valami indián törzset filmeztek volna a földházakban. A saját nyelvezetük még hasonló is.... De mikor magyarul szólalnak meg a filmben, az is nagyon érdekes...leginkább a mai erdélyi ízes beszédhez hasonlatos. Nekem nagyon tetszett! Imádom az ilyesfajta tájszólást.
A film végszavai pedig.... példaértékű lenne a mai cigány fiatalság számára!!!!
Gyermekek szavait lehet hallani, amint a dolgozatukban írják, mik szeretnének lenni, ha felnőnek: én varrónő szeretnék lenni; én gazdaságban szeretnék dolgozni; én tanítónő szeretnék lenni..... és így tovább....
Kötelező "olvasmánynak" tenném a cigány fiatalság körében a filmet! Hogy lássák, honnan indultak "őseik" (elég hülye szó ez most itt, mert tényleg még 50 év távlatáról sem beszélhetünk), és hogy miben látták a kiutat. Munkában! Mára ezt a szót (és most nyugodtan meg lehet kövezni) úgy gondolom a népességük fele nem is ismeri, vagy ha igen, akkor valami büntetésfélével azonosítja.
Bejegyzésem végén jegyezem azért meg, hogy szerintem ez NEM az ő hibájuk alapvetően! Nem az ő hibájuk, hogy akkora mértékű támogatást kaphatnak, hogy munkával meg sem tudnák keresni azt az összeget. Hát akkor tényleg: minek is dolgoznának?
A bűnügyi számokba most nem megyek bele, mert annak abszolúte semmi köze a bejegyzéshez... A bűnözést elítélem, akárki követi el. Dolgozó emberként felháborít, hogy amit más kemény munkával szerez meg, azt más csak úgy elveheti. De ez most nem ide tartozik!!!
A film mindenképp ajánlott! Képi világa nagyon magával ragadó! Be is indította a fantáziámat, vajon egy ma készített dokumentumfilm hogy mutatná be a cigányságot? Mi lenne a dokumentumfilm fő vonala? Érdemes lenne megtapasztalni a kontrasztot....remélem valaki egyszer elkészíti a film mai megfelelőjét. Érdemes a téma rá, az biztos!

5 megjegyzés:

  1. Megszerzem én is magamnak ezt a filmet. Kiváncsivá tettél.
    Meglepődtem mikor a címet láttam, és mily furcsa, rögtön végig futott a fejemen, hogy talán valami rasszista bejegyzés. Jézus James, meg fognak téged itt kövezni ezért. Pedig ennek is a cigány-honi kommunikáció groteszkül elfacsarodott jelenlegi hiánya az oka, hogy kényes (ahogy te is írtad), nem szabad, engedni kell, és akik tényleg józan ésszel kérdőjelezik meg a jelenlegi állapotokat, és az egymással való viszonyunk, azokat megbélyegzi a "liberális elit".

    VálaszTörlés
  2. Nem láttam a filmet, és az ikresekről vetődtem a blogodra, de ne haragudj, süt az írásodból, hogy nem ismered a cigányokat. Vajon miért kell értekezni az embereknek olyan témákról, amit egyáltalán nem ismernek? Persze ez az álláspont egy (több) fokkal jobb, mint a cigányozó jobbikos létforma, de csak erősíti az egysejtű cigányozást, így a jó szándékod ellenére sem tartom kívánatosnak, amit teszel.
    Egyébként boldog babavárást kívánok és amúgy tetszik a blogod!

    (Az ikreseken Haratim néven vagyok, itt a párom hozzáférésével írtam)

    VálaszTörlés
  3. Akkor valamit nagyon félreértettél Haratim/Gábor.
    Bár nem vallom hogy ismerem a cigányságot, több embert ismerek közülük. És akiket ismerek jópéldával járhatnának elöl! Dolgoztam is cigány haveromnak (volt évfolyamtársam) és most is dolgozok együtt cigány származásúval (igaz most mint irányító). Egy rossz szavam sem lehet rájuk, akiket ismerek. Szóval amit írtam azért írtam, mert úgy gondoltam. De nagyon félreértettél, ha azt gondolod gyűlölet süt belőlem.
    Semmi olyant nem írtam, ami egysejtűsködésre adna okot.
    Sajnálom hogy neked nem kívánatos amit írtam. De valami nagyon félrement akkor nálad....

    VálaszTörlés
  4. Nem, nem. Nem hiszem, hogy gyülölködnél és azt sem vonom kétségbe, hogy jószándékkal tetted, amit tettél. Csak éppen messziről süt az írásodról, hogy nem ismered őket. Ezért intelek óvatosságra, mert az a szörnyűséges, hogy egy népcsoport elleni gyűlöletkeltéssel kíván egy politikai párt támogatókat szerezni. Így könnyen előfordulhat, hogy az ő érdekeiket szolgálod, ti. azt mondják, azok védik őket, akik nem is ismerik a cigányokat.

    Abban persze igazad van, tényleg sok kiváló, tisztességes és becsületes ember van köztük.

    VálaszTörlés
  5. Még mindig kicsit bánt, hogy úgy érzed süt rólam, hogy nem ismerem őket.
    Azonkívül hogy évek óta rendszeresen dolgozom egykét cigánnyal, azontúl a szembe szomszédaink is cigányok, és az utcában még lakik pár család. Ennél jobban hogyan lehetne megismerni őket? 15 év köztük sok idő szerintem.
    Persze ettől még tényleg nem ismerem az egész cigányságot, és általánosítgatásokba sem mennék bele. De az elmúlt 15 év alatt azért láttam ezt-azt. Vallom hogy jobban ismerem őket mint az átlag!
    Ezért is nincs bennem egysejtű utálat! No szeretet sem :) De NEM vagyok gyűlölködő, sem uszító, sem pedig "érdek kiszolgáló". Aki itt többet olvas ki abból amit írtam, mint amit gondolok, az valamit félre akar magyarázni! Amivel viszont nem tudok azonosulni.

    VálaszTörlés